Etap projektowania sklepu internetowego jest jednym z najważniejszych w tym biznesie. Wygląd witryny ma ogromny wpływ na to, ilu będziesz mieć klientów i jak chętnie będą oni zostawiać u Ciebie pieniądze. Nie sam towar, a to, jak jest zaprezentowany, zacznie generować Twój dochód. Co zatem jest najważniejsze w wyglądzie udanego sklepu internetowego?

Łatwa i intuicyjna nawigacja

Nawigacja może być bardzo ważną częścią projektu sklepu. Pomaga ona nowym klientom znaleźć to, czego szukają i to bez poczucia marnowania ich czasu. Jeśli zawodzi lub sprawia wrażenie skomplikowanej, to nie tylko bywa frustrująca, ale bardzo często przyczynia się też do opuszczenia sklepu.

Z drugiej strony dzięki nawigacji możesz pokierować klientów tam, gdzie chcesz, żeby trafili. Być może jest to dział z promocjami, być może kategoria z najbardziej luksusowymi produktami w Twojej ofercie. Nawigacja jest zatem potężnym narzędziem i na pewno nie powinieneś traktować jej po macoszemu.

Pytanie zatem, co właściwie składa się na dobrą nawigację. Główną ideą jest przedstawienie czytelnej ścieżki od strony docelowej do kasy. Bez względu na to, na jaką zakładkę początkowo trafi użytkownik, powinien oni być w stanie szybko znaleźć drogę wewnątrz witryny bez poczucia zagubienia.

Jakie rozwiązania dotyczące nawigacji są najpopularniejsze w e-commerce:

  • proste rozwijane menu po lewej stronie witryny,
  • najważniejsze kategorie znajdują się na górze, a pod nimi rozwijane menu ma wyraźnie oznaczone działy,
  • odpowiednie działy pokazują się przy każdym produkcie,
  • główne menu znajduje się na górze, jednak z boku wyświetla się bardziej szczegółowe kategorie, w których uwzględnia się działy zawierające niekiedy tylko kilka produktów.

 

Kompatybilność ze wszystkimi urządzeniami i rozmiarami ekranu

Wciąż obserwuje się wzrost liczby kupujących na urządzeniach przenośnych, dlatego warto pamiętać o wielu różnych urządzeniach i rozmiarach ekranu używanych przez klientów.

 

Responsywny design to metoda projektowania stron internetowych, która automatycznie skaluje wygląd strony do rozmiaru ekranu, na którym jest wyświetlana. Staje się standardem dla stron internetowych w ciągu ostatnich kilku lat, częściowo dzięki temu, że Google uznał design responsywny za korzystny dla urządzeń mobilnych i promuje strony wykorzystujące tę technikę.

Nie musisz jednak korzystać z designu responsywnego. Ma on kilka dość problematycznych wad, w tym niekiedy spowalnia wczytywanie się strony lub źle przetwarza niektóre elementy. Możesz więc stworzyć osobną wersję swojej witryny na urządzenia mobilne, PC, tablety itd.

 

Szybkie czasy ładowania dla każdej strony

Około 40% kupujących online zrezygnuje z zakupów, jeśli załadowanie się strony zajmuje więcej niż trzy sekundy. Nieważne, jak piękny jest Twój sklep zbudowany z tysiąca elementów, skoro prawdopodobnie prawie nikt go nie zobaczy. Jeśli wczytuje się wolno, to jedyne co dostaniesz od klientów, to dramatycznie rosnący współczynnik odrzuceń.

Aby uniknąć utraty dużej części klientów, należy dążyć do wdrożenia projektu, który szybko ładuje wszystkie swoje zasoby. Nie martw się – jest możliwe to, by mieć estetyczny sklep internetowy, który jednocześnie ładuje się w ułamku sekundy. Do wyboru masz wiele narzędzi, które mogą Twoje największe obrazy i elementy graficzne zmusić do szybkiego wczytywania. Należą do nich narzędzia do kompresji, sieci dostarczania treści, wtyczki dostosowane do platformy, ręczne zmienianie ustawień w plikach.

 

Dopasowanie do branży i klienta

Powyższe warunki łatwo spełnić, ponieważ są policzalne i techniczne. Teraz jednak przyszedł czas na zdecydowanie o najważniejszym – jak dokładnie ma wyglądać Twój sklep internetowy. Możesz poczytać o tym, jakie kolory przyciągają klientów, jakie grafiki się im podobają lub jaka czcionka jest dla nich najbardziej czytelna, jednak skomponowanie spójnej i estetycznej całości jest prawdziwym wyzwaniem.

 

Powinieneś wybrać projekt, który Twoim zdaniem pasuje do branży Twojego sklepu i potrzeb Twoich klientów. Jeśli zdecydujesz się na szablon, który działa dobrze, ale nie pasuje do Twojej firmy, może Cię to zranić na dłuższą metę.

 

Jeśli sprzedajesz wysokiej jakości akcesoria modowe, wybrany przez Ciebie styl powinien być elegancki i luksusowy, aby to odzwierciedlić. Ale jeśli koncentrujesz się na butach sportowych, to ten sam motyw wprowadzi klientów w błąd. Zanim zdecydujesz się na ostateczną wersję przeprowadź ankietę wśród znajomych i zorientuj się, czy Twoja strona przypada do gustu potencjalnym klientom.

Nasza strona przechowuje małe pliki (cookie oraz local storage) w twojej przeglądarce. Pliki te używane są do poprawnego działania strony. Jeżeli nie chcesz z nich korzystać masz prawo do wyłączenia tych plików w swojej przeglądarce. Więcej o cookie